Uitrukkende dienst

Het eerste appel werd uitgevoerd en daarop volgde de controle op de aanwezigheid van de waarnemingsmiddelen, de voorgeschreven PSU, voldoende water en brandstof voor tenminste 72 uur, de eventueel mee te voeren (oefen)munitie en wat dies meer zij. Verder werd de werking van de radio en intercom, het boordwapen en overige wapens getest. Ook werd aandacht geschonken aan het deugdelijk bevestigen van de eventueel mee te voeren rijcamouflage. Onder andere werd de twintigmaal kijker onder handbereik gelegd, de veldkijker 6X30 of 7X50 veldkijker ging om de nek en het Askania kompas ging aan de koppel. Daarna werd het tijd voor het waarschuwingsbevel. Hiervoor gebruikte men het ezelsbruggetje KVPOG. De K van komende actie, de V van verbindingen (frequenties bijv.) en verzorging (Klasse I, III en V), de P van plaats en tijd bevelsuitgifte. De laatste twee, de O van onderbevelstelling en de G, graad van gereedheid werden niet altijd gebruikt. De volgende stap was het bevel. Deze ging van hoog naar laag. Het begon met een NATO-standaardbevel zoals vermeld op de IK 2-17 en werd op voertuigniveau door de voertuigcommandant vertaald naar een bruikbaar bevel voor hemzelf en zijn bemanning. Hiervoor gebruikte men het ezelsbruggetje OTVEM. Het bevel werd opgebouwd uit: de O van opdracht, de T van terrein, de V van vijand, de E van eigen beschikbare middelen en de M van mogelijke wijze van optreden. De T van terrein werd aan de hand van de kaart, maar ook aan de hand van het terrein zelf verder geanalyseerd. Dit ezelsbruggetje wijzigde in de loop van de tijd van naam, maar de laatst gebruikte vormen waren Bep Wast Vlug Haar Nylons of Henk Naait Beppie Water Vlug. De H stond voor natuurlijke of kunstmatige Hindernissen, de N voor Naderings- of terugtochtwegen, de B voor Beheersende of belangrijke terreindelen, de W voor Waarnemingsmogelijkheden en schootsvelden en de V als laatste stond voor Vuur en zichtdekking. Op deze wijze werd het bevel opgebouwd, maar het laatste werd door de voertuigcommandant ook constant gemonitord tijdens de opdracht. Elementaire benodigdheden van de voertuigcommandant 15

17 Online Touch Uitrukkende dienst Home


You need flash player to view this online publication